”Isä, miksi olet väsynyt? Mitä lapsi voi tehdä, jos kotona
on vaikeaa? Äiti, miksi olet niin vihainen kun olet väsynyt?”
Tämän kaltaisia kysymyksiä lapset esittävät vanhemmilleen
järjestämällämme perhekurssilla sekä Vertti – vertaisryhmässä. Sekä perhekurssi
että Vertti – ryhmä on tarkoitettu perheille tilanteessa, kun vanhemmalla on
mielenterveyden ongelmia ja perheessä on kouluikäisiä lapsia. Perhekurssi- ja
Vertti – vertaisryhmätyöskentelyssä koskettavimpia tilanteita ovat
kyselytunnit, jotka järjestetään yleensä loppuvaiheessa työskentelyä.
Kyselytunnilla olemme yhdessä vanhempien kanssa vastaamassa lasten oman ryhmäprosessin
aikana esiinnousseisiin kysymyksiin. Vanhemmat ovat yhdessä ohjaajien kanssa
miettineet, mikä on tarkoituksenmukainen ja riittävä vastaus kuhunkin
kysymykseen. Usein vanhemmat ja työntekijät ovat liikuttuneita, yllättyneitäkin
lasten esittämistä kysymyksistä. Kyselytunnilla lapset ovat intensiivisen
kiinnostuneita vanhempien vastauksista ja tilanteeseen liittyvästä
keskustelusta. Yksi kyselytunti ei riitä, tavoitteena onkin antaa vanhemmille
välineitä keskustella lastensa kanssa myös vaikeista asioista ja rohkaista lapsia
puhumaan, ottamaan mieltään askarruttavia kysymyksiä esille myös kotiin
palattua. Kyselytunti toimii parhaimmillaan keskustelun avauksena, tilanteena,
jossa perheellä on mahdollisuus oppia omaa tapaansa käsitellä vaikeitakin
teemoja, joita vanhemman sairauteen usein liittyy.
Perjantaina 9.10. vietetään valtakunnallista mielenterveysomaisten
päivää. Päivän teemana ovat lapset ja nuoret teemalla ”Mieletön mahdollisuus on
nyt.” FinFami - Uusimaa on jo vuosia omassa toiminnassaan halunnut nostaa
esille lapsiomaisten huomioimisen. Valitettavan usein vanhemmat kokevat
jäävänsä vähälle tuelle kysymystensä, sekä syyllisyyden- ja
riittämättömyydentunteensa kanssa. Miten tukea lasta kun omat voimavarat ovat
koetuksella?
Huolestuneena ja hieman turhautuneenakin olen seurannut
hallitusohjelman säästölinjauksia, jotka kohdistuvat lapsiperheisiin. Näitä
ovat mm. suunnitelmat päivähoito-oikeuden rajaamisesta, päivähoidon
ryhmäkokojen suurentamisesta sekä koulutukseen suunnitellut säästöt. 1990 -luvun
laman aikana monet leikkaukset kohdistuivat nimenomaan lapsiin ja
lapsiperheisiin. Vaikka peruutuspeiliin katsominen ei lähtökohtaisesti ole
tarkoituksenmukaista eikä välttämättä vie asioita eteenpäin, tässä yhteydessä
olisi toivottavaa, että palauttamalla mieleen esim. 1990 – luvun laman
vaikutuksia, ymmärrettäisiin, mitä ei ainakaan kannata tehdä. Samojen virheiden
toistaminen ei ole järkevää eikä taloudellista. Lastenpsykiatri Tytti Solantaus
otti mielipidekirjoituksessaan ”Lapsille kuuluu lapsuus myös talouskriisissä”
kantaa jo nykyisen talouskriisin alkuvaiheessa alkuvuodesta 2009: ”Päättäjillä
on ratkaiseva merkitys. Huolehtimalla päivähoidosta ja koulusta luodaan pohja
työntekijöiden ja vanhempien mahdollisuuksille tukea lapsia. Päivähoidon ja
koulun työ perustuu läsnä olevaan aikuisuuteen, eikä siitä voida tinkiä.
Yhteisöllisyydestä on puhuttu paljon, nyt on aika toimia.”
FInFami - Uusimaan lapsiperhetyössä pyritään tukemaan
vanhemmuutta ja perheiden tilannetta. Usein psyykkisesti oireileva vanhempi on
huolissaan omasta jaksamisestaan mutta ennen kaikkea lastensa pärjäämisestä.
Psyykkinen sairaus ei tee vanhemmasta huonoa vanhempaa, joskus tilanne saattaa
sairauden ja muiden kuormittavien tekijöiden, mukaan luettuna taloudelliset
vaikeudet, muodostua ylivoimaiseksi. Tutkimuksissa on todettu, että
tilanteessa, jossa vanhemmuutta kuormittaa esimerkiksi vanhemman psyykkinen
sairaus, myös lasten riski sairastua psyykkisesti on kohonnut. Olennainen ja
tärkeämpi on kuitenkin tieto siitä, että tukemalla lasten hyvää kehitystä ja
vanhemmuutta voidaan ongelmia ennaltaehkäistä. Kodin lisäksi lapselle tärkeitä
kehitysympäristöjä ovat mm. päiväkoti ja koulu. Sen vuoksi näissä
kehitysympäristöissä toteutuva vuorovaikutus ja toiminta ovat parhaimmillaan tukemassa
lapsen kehitystä silloinkin kun kotona on vaikeaa. Myös vanhemmat tarvitsevat
tukea muilta aikuisilta, lähiverkostoltaan, päiväkodin työntekijöiltä,
opettajilta - eivät syyllistämistä tai häpeän vahvistamista - nämä tunteet kun ovat
mielenterveyden pulmista kärsiville vanhemmille valitettavan tuttuja ja kovin
kuormittavia. Parhaimmillaan yhteistyö muiden kasvattajien kanssa on tukemassa
vanhemmuutta ja ennaltaehkäisemässä lasten ongelmia. Usein ratkaisut ovat
lähempänä kuin aavistammekaan.
Ennaltaehkäisyn taloudellisenkin hyödyn ymmärtävät kaikki,
myös päättäjät. Siksi on vaikea ymmärtää riskien kasvattamista taloudellisin
perustein. Eihän jätetä perheitä oman onnensa (tai onnettomuutensa) nojaan? Voitaisiinko
jo vihdoin siirtyä sanoista tekoihin?
Olli Rauhala
lapsiperhetyöntekijä
Omaisten tuki ja neuvonta
FinFami – Uusimaa ry
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti